In 2022 werd na een intensief traject, met heel wat participatie vanuit de buurt en een samenwerking met de provincie, het masterplan voor de stationsomgeving goedgekeurd. Bedoeling is om de buurt beter te verbinden met andere wijken en ze ook meer te laten opleven.
Het goedgekeurde masterplan is een ambitieus plan dat heel wat deelprojecten omvat: een (tijdelijke) herbestemming van het stationsgebouw, aanpak van de geluidsoverlast van de A12, de aanleg van een stationspark, herbestemming van de Frateur-loodsen,…
“Doordat er heel wat partners bij betrokken zijn, hangt de snelheid van uitvoering weliswaar daar sterk van af. De afgelopen jaren hebben we actief werk gemaakt van een actieplan en verdere gesprekken met alle partners om de deelprojecten op korte of lange termijn uit te voeren. We willen niet dat dit plan in de kast beland, dus elke kans om een stap vooruit te zetten moeten we grijpen. Dat doen we nu met de eerste stappen voor de aanleg van een stationspark.” Zegt Tom Dewandelaere, schepen voor stadsontwikkeling.
“Uit eerdere participatiemomenten bleek dat de aanleg van een stationspark voor veel mensen belangrijk is. In de wijk is er nu immers geen kwalitatieve groene publieke ruimte om even op adem te komen of elkaar te ontmoeten. Een hondenweide of een bloemenweide? Wandelen of voetballen? We zoeken de beste opties verder uit, onder andere op het participatiemoment van zaterdag 15 juni 2024 tussen 10.30 en 12.30 uur aan het station van Boom.
Op basis van deze participatie en besprekingen met allerlei diensten maken we dan een gedetailleerd ontwerp op. Daarna gaan we op zoek naar financieringsmogelijkheden om het park aan te leggen. De opening van het park laat dus nog even op zich wachten.”
We willen zorgen voor extra vergroening van de buurt en een aangenamere omgeving voor wie er woont of de trein wil nemen. Naast de stap tot het uittekenen van een nieuw stationspark, willen we ook bekijken op welke manier de parking kan heraangelegd worden en opnieuw beter georganiseerd kan worden. “De slechte staat van de parking geef niet alleen een heel negatief beeld, er is ook geen structuur meer door het ontbreken van belijning. Wie vandaag als eerste aankomt, bepaalt eigenlijk hoe efficiënt de parking gebruikt kan worden.”
Met dit eerste participatiemoment zetten we opnieuw een belangrijke stap naar een aangenamere stationsbuurt.