Tom Dewandelaere in het handelscentrum

Zo willen we het handelscentrum nieuw leven inblazen

Op initiatief van schepen voor Lokale Economie Tom Dewandelaere werd een totaal actieplan voor de relance van het Handelscentrum gelanceerd. Het plan focust op 6 krachtlijnen met concrete acties en ambities om ons handelscentrum nieuw leven in te blazen! “Het is het eerste allesomvattende plan voor de relance van ons centrum. Met als belangrijkste doel opnieuw extra leven blazen in ons centrum!”

Het actieplan Lokale Economie bestaat uit 6 pijlers:

  1. Afbakening van het kernwinkelgebied
  2. Citymarketing en van Beleef Boom een sterk (handels)merk maken
  3. Het aantrekken van nieuwe handelaars
  4. Een sterk netwerk van en met lokale ondernemers opzetten
  5. Het aanpakken van de leegstand en heractiveren
  6. Verdere investeren in een kwalitatief handelscentrum

Benieuwd naar het hele actieplan? Lees het hier.

  1. Afbakening van het kernwinkelgebied
    In eerste instantie willen we ons beleid focussen op een specifiek afgebakend gebied. Alleen op die manier kunnen we ook effectief resultaten boeken en de investeringen en het nieuwe beleid laten renderen. De maatregelen kunnen zo verstrengd toegepast worden op het afgebakende gebied: Grote Markt, Hoogstraat, Blauwstraat en bij uitbreiding in de toekomst Antwerpsestraat, Leopoldstraat en Spillemaeckersstraat. Dit gebied telt ook de grootste leegstand, die leegstand willen we nu prioritair wegwerken. Dit betekent uiteraard niet dat we de handelaars buiten het centrum vergeten. Ook zij zullen verder ondersteund worden.


  1. Citymarketing en van Beleef Boom een sterk (handels)merk maken
    Boom en #BeleefBoom moeten een sterk merk worden in eigen gemeente, maar ook daarbuiten. Boom heeft heel wat troeven en het is belangrijk die troeven in de kijker te zetten. Er werd daarom een citymarketing[1]opdracht uitgeschreven voor de komende jaren. In die opdracht is ook uitgebreid aandacht om Boom als aantrekkelijke handelscentrum in de kijker te zetten, voor nieuwe ondernemers, en shoppers binnen en buiten Boom! We werken ook verder aan de beleving in ons centrum en de aankleding van de handelsstraten.



  2. Het aanpakken van leegstand en heractiveren
    Het Boomse handelscentrum telt nog steeds één van de hoogste leegstandscijfers in Vlaanderen. De leegstand aanpakken en de bestaande panden heractiveren is dus één van de grootste uitdagingen. De eerste stappen hiertoe werden reeds gezet onder impuls van het AGB. Zij zullen de komende jaren reeds verschillende bestaande panden abreken en vervangen door kwalitatieve nieuwbouw handelspanden. Daarnaast willen we ook de aanpak van de andere leegstaande panden verhogen en verstrengen. In de toekomst zal de leegstand in het centrum sneller en effectiever opgevolgd worden. We verkorten ook de termijn waarop leegstand belast wordt naar 12 maanden en verdubbelen de belasting (tot 10.000 euro per jaar. Daarnaast bieden we ook een mogelijkheid tot vrijstelling op de belasting door het pand in beheer te geven van een leegstandsbeheerder. Die op zijn beurt aan vastgelegde huurprijzen en geschikte huurder zoekt. Kortom, sneller, strenger en effectiever.



  3. Verder investeren in een kwalitatief handelscentrum
    We maken werk van een vernieuwd en versterkt vestigingsbeleid, zodat de juiste vestiging op de juiste plaats terecht komt (in functie van mobiliteit, milieu, …). We bouwen verder op de reeds ingevoerde plaatsbeperkingen voor kapperszaken, take-aways, nachtwinkels, … Er wordt een evaluatie gemaakt van het bestaande beeldkwaliteitsplan en waar nodig aangepast aan de huidige noden en kwaliteitseisen. Om eigenaars en handelaars aan te moedigen te investeren in een kwalitatief handelspand, introduceren we een renovatiepremie (van 4000 euro) voor kwalitatieve ingrepen en renovaties.

  1. Aantrekken van nieuwe handelaars
    Naast de aanpak van de leegstand, willen we ook maximaal inzetten op het aantrekken van nieuwe handelaars naar ons centrum. We roepen een premie van 5000 euro voor starters in het leven dat nieuwe ondernemers een extra duw in de rug moet geven en van Boom een aantrekkelijke plek moet maken om te ondernemen. De kwaliteit van het handelscentrum is een belangrijke prioriteit. De subsidie is dan ook gekoppeld aan een verplichte startersbegeleiding en het voorleggen van een haalbaar businessplan.


  1. Een sterk netwerk van en met lokale ondernemers
    In het actieplan hebben we niet alleen aandacht voor nieuwe ondernemers. Boom telt vandaag reeds heel wat gepassioneerde handelaars die Boom met hun passie en gedrevenheid nu reeds op de kaart zetten. Hen willen we verder blijven ondersteunen en de contacten verder versterken. Dit doen we door regelmatig te communiceren met info op maat van onze ondernemers, een maandelijkse rondgang van het team Lokale Economie en de organisatie van verschillende netwerkmomenten.


“Nieuwe handelaars aantrekken en bestaande versterken “

“We kunnen niet genoeg benadrukken dat Boom vandaag al beschikt over een groep van gepassioneerde en kwalitatieve handelaars die #BeleefBoom dagelijks mee in de praktijk brengen binnen én buiten het centrum. Het werk van die handelaars willen we blijven ondersteunen en hen versterken waar het kan. We zetten ook in op de begeleiding van onze handelaars, in samenwerking met UNIZO. Daarnaast zetten we ook in op het aantrekken van nieuwe handelaars naar ons centrum. Het is die combinatie dat ons handelscentrum verder moet doen bloeien!”